3 Asırlık bir Egitim Sistemi Ne Kadar Başarılı Olabilir?

Son yıllarda tartışılan en büyük sorulardan bir tanesi… 300 sene once temelleri atilan bir egitim sistemi bugün ne kadar basarılı olabilir?

Yıllardır genclerimizi sınav sonuçlarına bakarak ‘akilli’ ve ya tersi olarak nitelendirirken, okulu bırakıp adeta mucizevi bir sekilde basarı simgeleri haline gelen girişimci sayısı ortadadır.  ‘Great point and beyond’ kitabında cocuklar uzerinde yapılan bir deneyde ataş’ın kac tane kullanisi vardir? Sorusu 1.500 cocuga soruldu. Belirli bir sayidan fazla kullanis dusunen cocuklarin ‘dahi’ olma kapasitesine sahip  olduklari kararlastirildi.  Anaokul ogrencisi olan bu cocuklarin %98’i ataş’ı kullanmak için yeterli sayıda fikir üreterek ‘potansiyel dahi’ sıfatını kazandılar. Bu deneyi aynı cocuklar uzerinde 5 sene sonra tekrar yaptılar, ve sonuç %50’nin altına düşmüştü. Peki bu süre içerisinde ne oldu?

‘Eğitildiler’

‘Bakma!’ ‘Konuşma!’ ‘Arkadaşından yardım isteme!’ ‘Bunlar kopya çekmektir, kötüdür’

Ama sen soylediginde anlamiyorum, arkadasima sormak istiyorum. Ben yapamiyorum, yardima ihtiyacim var. Ben konustugum dili, ustumu giymeyi, ayakkabimi baglamayi izleyerek, dinleyerek, “kopya cekerek” ogrendim bunu neden oyle ogrenmiyim?

‘Soru sorma, sorgulama, tek cevap vardır o da sınavdaki cevap’

Olabilir. Benim yine sorularim var, bunlarin cevabi olmadan ogrenemem, kabullenemem. Ben senden, arkadaslarimdan farkliyim belki, ezberleyemiyorum sormam lazim, anlamam lazim.

Soru sormadan kabullenmeyi, ezberlemeyi, anlamadan uygulamayi ogretmek, egitmek degildir disiplin etmek, uslandirmak, yaban hayvanlarini evcillestirmek gibidir.

Peki kime gore? Neye gore? 

Günümüz eğitim sisteminde, henuz çocukken doğamızdan gelen işbirliği ile, sorgulayarak, deneyerek ogrenmemize engel olunuyor, bunlarin yanlış olduğu ogretiliyor. Becerilerimiz, potansiyelimiz yazili sinavlar ile kararlastiriliyor. Sizce Beethoven matematikten kac almisti? Colombus dunyanin duz oldugunu sorgulamasaydi, ogretmenlerini dinleseydi bugun nasil bir dunyada yasiyor olurduk? Sirketler, spor kulupleri, arastirmalar hep takim halinde, isbirligi ile surdurulurken neden egitimde “Tek kisilik dev kadro” olmamiz bekleniyor? Ikinci paragrafta bahsettigim deney acikca herkesin ayni kapasiteye “dahi olma potansiyeline” sahip oldugunu gosteriyor. Evime gelip, belki de okuma yazma bilmeden benim karsisinda caresiz kaldigim buzdolabini tamir eden adamdan ben kime gore, neye gore, daha akilliyim? Ben ilk okuldayken Tiyatro dersleri hep aktif gecerdi. Kalkardik, dans ederdik, kosardik, eglenirdik. Bir de yakin arkadasim Arjun isminde Hintli bir cocuk vardi, ben tiyatrodan ne kadar yuksek puan alirsam o da matematikten, fen dersinden bir o kadar yuksek alirdi. Ilkokulun sonunda “11 plus” adinda bir sinava girdik ve bu sinavda basarili olan Arjun ozel okula ben ise devlet okuluna gittim. Onumuzdeki yillarda cok degistik ikimizde. Hep arkadas kaldik ama o dinlemeyi severken ben konusmayi sevdim. O okumayi severken ben izlemeyi, o matematik odevlerini yaparken ben okuldaki tiyatro gosterime hazirlanirdim. Ben hep kizlarla ilgilenir, populer cocuklar ile arkadaslik yapardim, Arjun’un ise benden baska pek fazla arkadasi olmadi. Ben cok olmasa da 5 ulke gordum, Arjun Ingiltere ve satranc turnuvasi icin gittigi Almanya haric hic bir ulkeye gitmedi. Son konustugumda gulerek hala Urdu dilini (ailesinin evde konustugu dil) konusamadigini soyledi. Ben ise kendimi bildim bileli Ingilizce’de Turkce’de konusabiliyorum. Su anda Arjun Universite de matematiksel fizik okuyor ve eminim alaninda cok basarili olacaktir. Ben ise genc yasta ise basladim ve yaklasik 2 yildir egitim sektorunde calisiyorum. Peki kime gore, neye gore hangimizin daha akilli oldugunu olcebiliriz?

Egitim nedir?

Egitim sadece bilgi edinmek degildir. Egitim edindigin bilgiyi yararli bir sekilde kullanmaktir. Elinize gitar almadan ne kadar iyi gitar calabilirsiniz? Kitaptan bisiklet kullanmayi en ince detayina kadar arastirsaniz bile, binmeden, dusmeden, bisiklet kullanmayi ogrenebilir misiniz?

Yapilan tum arastirmalar, egitim sisteminin zaman asimina ugradigini gostermektedir. Herkes farkli seyleri, farkli sekillerde ogreniyor. Egitim sistemi de bu gercegi kabullenerek yeniden, butun genclerimize hitap edecek kadar alternatif iceren bir sekilde tasarlanmasi gerekmektedir.

Bir Cevap Yazın

